Pages

Monday, March 12, 2012

Pegawai Jab. Kesihatan call pasal HFMD


Hah!!!

Da khatam da baca entry  HFMD tu??? Hehehheh pjg kan... aku pun letih baca... kekkeke

Ok cont. Dengan citer pasal Jab. Kesihatan call aku on Wednesday...

Ptg tu, aku tgh sebuk kat ofis…. (sebuk sgt la kan... kekek), diorg call.. pegawai ni ckp la dia dr Jab. Kesihatan.. He got my num from Klinik Jameaton.. pasal kes HFMD nih…

First thing dia tanyer, “sejak bila zahin kena HFMD?” – aku pn bukak la kitab salasiah kejadian HFMD ni…. pasal simptom ruam ari kamis nun….
Dia ckp ruam boleh naik kat kemaluan sbb najis terkumpul kat situ… (see see… samer kan mcm doc ckp…)

Then aku cerita la kronologi kejadian kat pegawai nih…..

Pastu Pegawai ni ada la ckp mmg HFMD ni tgh hot kat Selangor, Jabatan diorg pun tgk sibuk buat check kat nursery2 area selangor. So dia mintak aku details pasal Nursery si Zahin....

Ok skrg aku nak share ngn korg ape Pegawai ni ckp ngn aku ye... ( siap dia suh aku write down ape yg dia ckp... sbg langkah berjaga2 dan keselamatan)

Tentang kebersihan kat uma, dia suh aku ;

  1. mop seluruh uma dengan CLOROX.... seluruh rumah ye.... kawasan kritikal skali kat bilik air.. since virus ni keluar ikut najis.. jadi bilik air adalah spt war zone... ~ Bilik Air kena doble basuh.. stp kali basuh najis zahin, mandikan zahin, kena basuh tangan pakai DETTOL... mandikan zahin pun kena pakai DETTOL...

  1. SEMUA TOYS Zahin kena RENDAM/LAP ngn DETTOL ( atau any sabun yg antiseptic) maner2 toys yg takleh kena air,  mainan jenis2 mcm nih kena JEMUR bwh direct matahari....~ yela zaman skrg kan, toys semua pakai batery... mainan semua kena hebat... kekekke

  1. semua benda yg zahin PEGANG kena basuh ngn DETTOL...toys, tombol pintu, kepala paip... SEMUA BENDA YG DIPEGANG ye.... ~ bila aku ckp camni kat laki aku.. kawan balas ”erk... ipad dia pun saya kena rendam la ye..” ini dipanggil bahasa menyindir…. Kekekkeke

  1. kena paksa dia mkn / minum sbb virus ni KELUAR ikut najis… jadi makin byk najis dia buang, chances nak cpt baik tu makin tinggi… ~ tu sbb bilik air sgt bahaya sbb kat najis tu terkumpulnye virus…

mula2 dgr dia ckp mcm nih, sedey sgt ati aku.. sbb aku rase terpaksa layan anak aku mcm penyakit HINI pulak…. Yela sampai ape dia pgg semua aku kena basuh…so end up…. Hah lantak ko la wei… aku nak jugak peluk cium anak aku tu….. kalau kena kat aku pn, biar la aku sakit samer atleast aku rase ape yg dia rase…. Sedey aku nak layan anak aku gitu….  2 3 x dlm sehari aku biar je zahin cium adik dia…. Ye aku tau blh bjangkit tapi bila part cenggini.. aku serah je la kat Allah….

lepas dia da brief2 aku nih.. aku tanyer la dia... -org tua boleh kena ke penyakit ni Encik?
”boleh, TaPi sbb imun badan kita kuat, jd simptom2 tu tak nyata... mungkin sekadar demam sahaja atau ruam tu sikit2 je.. atau ulcer naik 1 2 je....” – ermm aku mmg da dpt ulcer sebijik since zahin kena HFMD nih... ~ mestila aku da terjangkit kan.. dah aku ni mak nye... aku yg pegang dia... pujuk dia... peluk cium dia masa dia sakit... kalau tak terjangkit, phehh mmg hebat antibodi aku nih... kekekke

-Encik, camne ye kalau saya nak tau yg anak saya betul2 recover?
”ok, kalau ruam dia da ilang 100% ilang, ulcer pun da takde... mkn/minum pn da ok.. maknanye dia da baik TAPI puan kena tahu ye, walaupun secara fizikal nye dia da takde simtom2 tu... tapi virus tu MASIH ada dlm badan dia.. jadi saya nasihatkan ATLEAST bg SEBULAN utk bg dia betul2 recover... minimum SEBULAN la... jgn bwk dia tmpt2 ramai org...pinggan sudu dia pn jgn share ngn adik dia (ops luper.. aku ada bgtau dia yg aku ada baby 8mth)...towel semua jgn share dulu...skrg puan kena doble extra carefully sbb ada baby....
-oo abis tu sebulan ke saya takleh anta anak saya kat nursery??
” eh bukan mcm tu...mungkin dlm 4 5 ari lagi dia da sehat...bila puan tgk simtom tu semua da takde, puan bwk dia g klinik balik utk konfem dr doc yg dia da clear dr penyakit ni...kalau doc kata da ok, Puan mintak SURAT PENGESAHAN doc yg mengatakan anak puan da sehat dr HFMD ni.. jadi bila puan anta anak kat nursery, kalau tetiba ada budak yg dpt penyakit ni, diorg takleh blame puan sbb puan da tunjuk surat doc kan.... Cuma yg pasal sebulan tu... maksud saya langkah2 berjaga yg kena amik takut dia kena balik.... since virus tu still ada....”

So smlm, lepas kena basuh ngn pegawai kesihatan ni, aku pun memulakan aksi2 panik soping pulak... abis semua jenis sabun DETTOL aku borong... utk basuh lantai, basuh bilik air, sabun mandi, sabun basuh tangan, spray dettol.. semua la.... ~ rase2 nak tak DETTOL amik aku jadi duta?? Kekekkek...

Tp tak semestinya dettol tau.. korg leh la pakai antabax ke... sabun yg untuk antiseptic punyer....heheh pegawai tu siap ckp..” puan jgn mop lantai pakai sabun wangi2 tu.. takde pekdah nnti... 1st mop pakai clorox... so lepas ni puan kena mop uma tetiap ari la.... then lepas tu pakai DETTOL...”

Tgk!!! Kesian kan anak aku.. sampai ape dia pijak pun kena mop.... tp aku tade la buat gila sampai nak mop 24jam.. lap tombol pintu la..lap meja la... lap segala yg dia pegang... Cuma bila air liur dia meleleh kat lantai, then baru aku cpt2 lap ngn dettol..

Ok... 3 entry khas aku buat utk HFMD ni... so kalau nak tunggu next entry, taun depan kot...hahahha ~ sekarang busy jah ngn hanak2....

So for those parent yg ada anak HFMD ni, boleh panik bukan tak boleh tp berpada2 la.. kekekke then jgn lupe quarantin anak....

Blog Widget by LinkWithin